Víc než kroužky.
Jinak než divadlo.
Facebook Instagram
Vezmi to do hry!

O nás

TALENT drama studio je nezávislá nezisková společnost, která staví na individuálním přístupu k našim dětským a mladým tvůrcům. Je prostorem pro studium a tvůrčí laboratoří dramatiky, herectví, autorské tvorby a divadla pro děti, mládež a mladé dospělé, působící v pražských Vršovicích. Vznikl v roce 2009 z iniciativy divadelnice, autorky a pedagožky Eriky Merjavé.

PEDAGOGIKA

Pedagogicky navazujeme na Katedru autorské tvorby a pedagogiky DAMU, zejména na odkaz jejího zakladatele prof. Ivana Vyskočila. Vzdělávací a tvůrčí proces v Talentu je dlouhodobý a kontinuální. Stavíme ho na psychosomatickém přístupu ke studiu herectví, dramatiky a divadla. Jeho jádrem je unikátní disciplína Dialogické jednání s vnitřním partnerem (viz Naše filozofie). Nepracujeme s konkrétní pedagogickou, hereckou, divadelní metodou či metodikou. Jde spíše o filozofii, v jejímž základu stojí zaměření na člověka, otevírání jeho potenciálu, svobodnou existenci, bytí, hru, zkoušení, experiment a tvořivost. Odkrýt v člověku pravdivou tvůrčí svobodnou bytost, která není nikdy hotova, ale pořád připravená k novým výzvám, možnostem a experimentu. A to je z našeho pohledu také základ pro autentické herectví a divadlo.

KRITICKÉ MYŠLENÍ A HODNOTOVÁ ORIENTACE

Prostřednictvím každoročního tématu pro autorskou tvorbu se děti a mladí lidé učí hlouběji přemýšlet o aktuálních společenských, etických i sociálních otázkách. Vedeme je k samostatnému uvažování, osobní odpovědnosti a k aktivnímu přístupu ke společnosti.

Neméně důležitá je pro nás přátelská, až rodinná atmosféra, založená na osobních vztazích, bezpečí a vzájemné důvěře.

Najdete nás na sociálních sítích: FB: /talent.drama, IG: /talentdramastudio

Slovo o smyslu naší práce

Vím, že nic nevím

„Když si myslím, že už vím, kriticky myslím a jsem hotový, tak nevím, nemyslím kriticky a nejsem hotový. Jen jsem zabředl ve svém stereotypu a představě. Přístup člověka, který ví, že neví, kterému je jasné, že kritické myšlení nebudu mít nikdy, mohu se k němu jenom blížit, že každý z nás žije v určitých stereotypech a pravdy se dobíráme pomalu, celý život, takového člověka se snažíme naší dramatikou vychovat. Který ví, že neví, neustále hledá a nebojí se, že věci mohou být i jinak, než si představuje.“

Nejdřív člověk musí shodit všechny masky a projít ohněm

„Dobrá dramatika by měla být jako oheň, který děti očistí od masek, které si za života vytvořily nebo tvoří. Aby pochopili, kdo jsou ve své nejhlubší podstatě. Jen tak mohou být dobrými herci a umělci, opravdoví v jakékoliv profesi. Člověk, který neví, že je falešný a nosí masku toho, co se od něj očekává, nebo jak ho ostatní chtějí vidět, mnoho světu nedá. A už vůbec nemůže být dobrým hercem či umělcem. Pokud dramatika neshazuje masky, ale nastavuje dětem další, není to dobrá dramatika.“

Hra a tvořivost osvobozují člověka

„Hra a tvořivost osvobozují člověka. Bojují proti smutkům a chmurám světa, i proti našim vlastním. Právě v tom je Vyskočilův dramatický přístup, s nímž v TDS pracujeme, jedinečný. Není to jedna z metod, přístupů, filozofií nebo pedagogik, ale obrácený pohled. Otevírá člověka jeho podstatě a tvořivosti, prapůvodnímu základu. Je nad systémy a postupy. Učí nás ptát se, objevovat, znovu být, hrát si a tvořit. Zkoušet dělat věci jinak a dívat se na svět očima dítěte. Teprve pak můžeme pravdivě tvořit, když se setkáme sami se sebou a s druhými v té nejryzejší podstatě. A právě tehdy může vzniknout náš vlastní přístup, nové pohledy i metody, z nespoutané tvůrčí svobody.“

Otevíráme se sebepoznání a učíme se myslet

„Skrze dramatickou práci se člověk otevírá sebepoznání, učí se kriticky myslet, nabourávat stereotypy a dívat se na svět z různých úhlů. Jak připomíná filozofka Hannah Arendtová v Banalitě zla, zlo snadno vzniká tam, kde člověk přestává přemýšlet a stává se strojem plnícím příkazy. Právě proto je dnes tak důležité učit se myslet, do hloubky, svobodně, kreativně a lidsky.“

Hloubka v jednoduchostech

„Neočekávejte v naší práci wow efekty, kouzelnické triky ani neznámá cvičení, která by najednou všechno změnila. Tak to nefunguje. To, co vám můžeme nabídnout, a k tomu vás budeme pobízet, je možnost jít v jednoduchých cvičeních a disciplínách stále hlouběji, až se objeví poklad, radost a zvědavost z objevování. Naučit vás jinému pohledu na věci. A to kouzlo jiného pohledu je v tom, že je pouze „jiné“ a že tu jinakost najednou vidíte anebo aspoň jí toužíte poznat a vidět. Pocítit horlivou touhu znovu poznávat, když si člověk  po tisáté prochází stejnou věcí a najednou zjistí, že je to vše zase jinak. Protože my jsme už jiní, neseme si novou zkušenost. To je neuvěřitelné dobrodružství, které žádné wow efekty nikdy nemohou nahradit. Cinkrlátka člověka okouzlí na první pohled, ale nikdy ho nedovedou k pravdě a poznání.“

Erika Merjavá, zakladatelka, ředitelka a pedagožka TDS